Rynek Infrastruktury
Początkowo Marszałkowska miała zostać zamknięta już 30 kwietnia br., ale faktyczne utrudnienia zaczną się później. – Przyjmuje się, że moment rozpoczęcia to 30 kwietnia br. W tym czasie wykonawca będzie czynił przygotowania do zamknięcia, które nastąpi w nocy z 1 na 2 maja – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Wcześniej po raz kolejny będzie wstrzymany ruch pociągów na I linii. Składy metra nie będą jeździły pomiędzy stacjami Ratusz i Centrum od 27 kwietnia br. od ok. godz. 22.00 do końca kursowania pociągów w dniu 1 maja br. Dzięki wydłużeniu zamknięcia nie będzie potrzeby kolejnego wstrzymywania ruchu metra w związku z przebudową magistrali ciepłowniczej po otwarciu Marszałkowskiej.
Zmiany w tramwajach
Zmiany w komunikacji w związku z zamknięciem Marszałkowskiej nastąpią w nocy z 1 na 2 maja. Tramwaje nie będą jeździły od Stawek aż do pl. Zbawiciela. Linia 4 z Bródna na Wyścigi pojedzie Słomińskiego, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego, Nowowiejską i dalej od pl. Zbawiciela swoją trasą. Piętnastka, jadąca z Marymontu-Potoku, skręci w Stawki, następnie pojedzie al. Jana Pawła II, Chałubińskiego do Nowowiejskiej i dalej swoją trasą na Okęcie. Linia 16 powróci na swoją podstawową trasę z Woronicza na Żerań FSO. Zawieszone będą linie 18 i 35. W zamian zostanie uruchomiona linia zastępcza 74, kursująca na trasie: Służewiec – … Woronicza – Puławska – Marszałkowska – pl. Zbawiciela – Nowowiejska – Krzywickiego – Filtrowa – Plac Narutowicza. Kursować będzie także szczytowa linia 40 z Nowego Bemowa przez Broniewskiego, Rondo Babkę, Most Gdański, Jagiellońską, Most Śląsko-Dąbrowski, Trasę W-Z, Młynarską, Obozową na Koło. Kursujące co 10 minut tramwaje zastąpią 18 i 35.
Autobusy też inaczej
Spore zmiany nastąpią też na trasach linii autobusowych. Objazdami pojadą linie 107 (przez Kredytową, Jasną / Szpitalną i Mazowiecką), 151 (przez Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat) i 171 (przez pl. Grzybowski i Emilii Plater. Podzielone zostaną linie 127 i 520 – pierwsza dojedzie z Nowych Włoch do pl. Trzech Krzyży, druga z Marysina do zawrotki po południowej stronie skrzyżowania Marszałkowskiej ze Świętokrzyską. Na wycofanych odcinkach zostaną zastąpione liniami 227 (z Bródna na Dw. Centralny) i 522 (ze Znanej na Bielańską w okolicach pl. Bankowego). Nieznacznie wydłużona zostanie linia 519 – z Dworca Centralnego do zawrotki na Marszałkowskiej między Sienkiewicza a Moniuszki. Uruchomiona zostanie także linia szczytowa 319 z pl. Wilsona przez Trakt Królewski na pl. Trzech Krzyży. Wzmocni ona w porannym szczycie 116.
Zmiany nie ominą też linii nocnych. Autobusy linii N32, N35, N85 i N88 będą dojeżdżać do Al. Jerozolimskimi i Marszałkowską do nowego przystanku Centrum na Marszałkowskiej między Złotą a Sienkiewicza. Natomiast linie N42, N45 i N95 po wyruszeniu z pętli Dworzec Centralny pojadą Emilii Plater i Al. Jerozolimskimi do al. Jana Pawła II, którą dotrą do swoich podstawowych tras.
Przez cały okres zamknięcia Marszałkowskiej normalnie ma kursować metro (bez zamknięć). – Przerwy w metrze są niedopuszczone – zapewnia Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra. W czasie Euro 2012, podczas funkcjonowania strefy kibica, trasy komunikacji naziemnej mogą ulec dalszym zmianom. – Linie będą zawracać na rondzie Dmowskiego, a autobusy nocne zostaną wycofane z Dw. Centralnego – mówi Leszek Ruta, szef ZTM-u.
Organizacja ruchu samochodowego
Główny objazd Marszałkowskiej będzie prowadził al. Jana Pawła II. Zmianie ulegnie organizacja ruchu na pl. Bankowym, pl. Grzybowskim i Rondzie Dmowskiego. Na Królewskiej będzie dopuszczony ruch indywidualny (wcześniej ulica przeznaczona była głównie dla komunikacji publicznej). Marszałkowską od strony Królewskiej będzie można dojechać do ul. Rysia, natomiast od strony ronda Dmowskiego do ul. Sienkiewicza. Na jezdni po obu stronach placu budowy zostaną zorganizowane parkingi. Na ul. Widok będzie zmieniony kierunek ruchu - dojechać będzie można ją do Kruczej.
Strefa kibica
Podczas Euro w rejonie pl. Defilad znajdzie się strefa kibica. Wschodni płot znajdzie się w miejscu torowiska tramwajowego. Na Marszałkowskiej pozostaną wtedy dwa pasy dla służb ratowniczych oraz dla osób niepełnosprawnych. – Nie ma dobrych momentów na organizowanie mistrzostw. Widzimy to teraz: wielka inwestycja i wielka impreza. Budowa metra jest jedynym "uprawnionym" utrudnieniem w czasie Euro – mówi Andrzej Cudak z sekretariatu ds. Euro 2012. Podczas trwania mistrzostw nie będą dopuszczone żadne inne inwestycje na głównych ulicach.
Otwarcie Marszałkowskiej przewidziane jest w II poł. września br.